Om
I arbejdsprocessen med de store lærreder får jeg mulighed for at lede min egen energi over på lærredet – jo større lærreder des større armbevægelser og energiafledning
Om Lotte Kejser
Lotte er billedkunstner og uddannet fra Aarhus Kunstakademi.
“I min maleriske praksis lader jeg motivet få fokus ved ikke at fortælle noget om baggrunden og mellemgrunden. Jeg er ikke interesseret i at male hver enkelt lille detalje, men derimod er jeg interesseret i at forenkle og nedtone, og jeg maler også kun fragmenter at kroppe. Jeg tager detaljer ud og beskriver dem. Farverne er nedtonede og jordbundne.” – (Lotte Kejser)
Billedkunstneren Lotte Kejsers kunstneriske virke udfolder sig primært inden for maleriet. Kun i mindre grad arbejder hun med skulpturer.
Hendes oliemalerier har særlig fokus på maleprocessen og på en stærkt fragtmenteret motivverden. De foretrukne motiver er den menneskelige krop og dyr, – især fugle og sommerfugle. Malerierne bevæger sig i et grænsefelt mellem intuitiv abstraktion og villet figuration.
Det er ikke partout en kunstners opgave at være virkelighedsvidne eller virkelighedstro i sine skildringer. Men overvejelser omkring forholdet mellem virkeligheden og kunst har altid været et centralt tema i forståelsen af maleriet og dets udviklingshistorie. Det er en stadig aktuel udfordring for nutidens malere.
Lotte Kejsers farvenedtonede malerier tager udgangspunkt i virkeligheden. Karakteristisk for hendes tilnærmelsesvise figurative billedunivers er, at hun konsekvent lader mindre dele og detaljer af et iøvrigt genkendeligt motiv tiltrække sig maksimal visuel og tematisk opmærksomhed. Hun fragtmenterer og beskærer virkeligheden. Det overordnede motiv og konteksten opløses til noget næsten ukendeligt. Mellemgrunden og baggrunden i malerierne reduceres til neutrale farvede flader.
Et andet kendetegn ved Lotte Kejsers malerier er, at hun viser maleprocessen. Hun forsøger ikke at skjule fejl. Hun vil gerne have at værkerne fremstår ægte og ærlige og viser hvad de kommer af og fra.
“Jeg har altid flere værker i gang på samme tid og jeg skifter lynhurtigt imellem dem. I arbejdsprocessen med de store lærreder får jeg mulighed for at lede min egen energi over på lærredet – jo større lærreder des større armbevægelser og energiafledning. Processen afspejler sig også i værkernes ekspressive udtryk,” forklarer hun om den intuitive og produktive mekanisme som driver malerierne fremad mod deres slutpunkt. Maleprocessen er et uforklarligt spil mellem intuitive fornemmelser og bevidste formelle valg.
I lyset af Lotte Kejsers processuelle malepraksis og fragmenterede motiver, er det fristende, at benævne hendes maleriske udtryk en subjektiv og sanselig abstraktion.
På det skulpturelle område er Lotte Kejsers foretrukne materialer gips og bronze, men hun arbejder også med papmache og beton. De færdige værker fremstår ofte med rå og ubearbejdede overflader hvorpå man tydeligt kan se håndens arbejde.
About me
My focus is on the human body and animals, primarily birds and butterflies. I paint and work with sculptures.
I work in themes, and I play with shapes, forms and planes. I often work in series and on a large scale. Genre-wise, my work lies on the border between abstraction and figuration.
A characteristic of my work is that I show the process of making. I want my pieces to appear genuine and honest, showing where and what they come from, both physically and metaphorically.
In my paintings I allow the motive to claim focus by not engaging with the back- and middle ground.
I am not interested in painting every little detail, but rather in simplifying and downplaying elements. I also only paint fragments of bodies. I pull out certain details and explore them. The colours are toned down and earthbound. I primarily work with oil paints – lots of it – on canvas. I am always working on several pieces at the same time, switching between them. During the work process on the big canvasses, I can more easily allow my energy to flow into my pieces – the bigger the canvas, the bigger my arm movements and expressed energy. This process is reflected in the final expressiveness of the pieces.
When working in sculpture, my preferred materials are plaster and bronze, but I also employ papier mache and concrete. The surfaces of the finished pieces often appear raw and unprocessed, clearly showing the work of the artist’s hand.
Through my work, I seek an opportunity of expressing my emotions more strongly and clearly, than I can do through words.
Uddrag af CV
2024
Censor ved åben censureret udstilling Tørring-Uldum Kunstforening
Bogudgivelse: 46 psykologiske portrætter. Fortolket og portrætteret af Lotte Kejser
Illustrationer til bogen: Den forbudte skov. MINDstof III og henrettelserne i Undallslund Plantage 1946-1949. Bogen er skrevet af Henrik Gjøde Nielsen.
MINDstof III, Hans Horn og en forbudte skov. Kystmuseet Bangsbo
Galleri Røde Møllevej, Rebild Bakker
Optagelse i BKF – Billedkunstnernes Forening
SOSU Østjylland, Skejby Afdeling
Kunsthal Vejle og Det Nationale Sorgcenter i Vejle
Bjerringbro Kunstforening, solo
Jyllandspostens legatbolig i Berlin marts 2024
2023
Sondrup Kunsthal: Fastfrosne fredsduer
Randers Kommune, Kunstforeningen Laksen
MINDstof III, Hans Horn og den forbudte skov, Dokk1 Aarhus (reduceret version)
Kunstnernes Sommerudstilling, Janus Bygningen, Tistrup
Himmelfænomener v. Kunstnerforeningen Kubus Alba
MINDstof III, Hans Horn og den forbudte skov, Pakhuset i Viborg
Kunstnernes Påskeudstilling, Kunsthal Aarhus
Former og Forbindelser. Gruppeudstilling. Willemoesgade 15, Aarhus
2022
Kunstnernes Efterårsudstilling, Den Frie Udstillingsbygning
KK44 – Festival for Kultur og Kristendom, Kunsthal Silkeborg
Dick Nyhus og Lotte Kejser – “Torsoer og fragmenter”
Hej Søster Festival – kunstnerisk udsmykning v. Kunstnerkollektivet Kubus Alba
Kulturhus Skanderborg, Fragmenter af blåt v. Kejser, Neupart & Beck
Kulturfestival Golden Days i København og omegn v. Kejser, Neupart & Beck
Fælles temaudstilling om tyngdekraft v. Kunstnerkollektivet Kubus Alba
Art Week/Body Steps, Soloudstilling, Godsbanen i Aarhus
MINDstof II, Helligåndshuset i Randers v. kunstnergruppen MINDstof
Fragmenter i blåt, Kunstforeningen Foyeren v. Kejser, Neupart & Beck
In Between, Galleri Bredgade 22, København – i samarbejde med Signe Kirstein Lanter
Kropsidealer. Gruppeudstilling Museum Ovartaci, Aarhus
2021
Gentagne Gentagelser v. Kejser, Neupart & Beck, Pakhuset i Viborg
Vesthimmerlands Kunstforening/Vesthimmerlands Museum, gruppeudstilling
Kunstforeningen Regionshus Aarhus v. Kunstnergruppen Kejser, Neupart & Beck
Tomrum v. Kunstnergruppen Kubus Alba
Ny Åben Kunst, Børglum Kloster
Værn v. Kunstnergruppen Kubus Alba
Force of nature v. Kunstnergruppen Kubus Alba, Skagen Odde Naturcenter
Overflade, gruppeudstilling på Mississippi, Thyholm
2020
MINDstof, Pop-up-museum Ovartaci, sammen med Marianne T. Pedersen
Kunst & Co, Flensborg, D. Afgangsudstilling Århus Kunstakademi
Tysk-Dansk udstilling (20 x 20 +) i Süderfahrenstedt, D
Huset i Asnæs. Afgangsudstilling Århus Kunstakademi.
KunstPunkt Åben, Augustenborg
Afsluttet 4 årig billedkunst-uddannelse fra Århus Kunstakademi
Censureret udstilling – Sydjysk Kunstforening
Særudstilling – Det gode naboskab, Kunstnerhuset Skærbækcentret
2019
Censureret udstilling KunstPunkt, Augustenborg
Censureret udstilling Roskilde Åben
Censureret udstilling Kunstforeningen Køge Bugt
Censureret udstilling Mississippi
Akademiudstilling Århus Kunstakademi
Soloudstilling Kunstforeningen COOP, Hasselager
Soloudstilling Produktionsgangen, Godsbanen, Aarhus
2018
Censureret udstilling, Gimsinghoved, Struer
Akademiudstilling, Århus Kunstakademi